.comment-link {margin-left:.6em;}

AftonPressen - Extra allt!!!

onsdag, oktober 13, 2004

Här tvingas Ohly backa om Nordstedts Ordbok "kommunist"



Här tvingas Lars Ohly att ursäkta sig – igen. Vänsterledaren skrev först under på att han är kommunist så som ordet beskrivs i Norstedts uppslagsbok. Men när Expressen visade honom vad ”kommunism” innebär enligt samma ordbok – revolution genom vapenmakt – valde han att backa.

Lars Ohly har använt just Norstedts ordbok som sitt försvar till att han fortfarande kallar sig för kommunist. Det är den boken han läst högt ur när journalister frågat de senaste dagarna. Men när han citerat ordboken har han låtit bli att nämna ordet ”revolutionär” som står skrivet framför ordbokens definition ”politisk ideologi”.

Förutsätter våld
I går gick han ändå med på, utan att tveka, att sätta sin namnteckning under ordbokens förklaring till ordet ”kommunism”.
– Ja, det är den jag hänvisat till, säger Lars Ohly när Expressen visar honom utdraget.



Men Expressen hade också med sig andra utdrag ur samma ordbok. Förklaringen av ”kommunism” leder nämligen vidare. Frågan som uppstår är: Vad betyder egentligen orden ”revolutionär” och ”revolution”?
Lars Ohly förklarar det så här:
– Vi använder ju begreppet revolutionär i många sammanhang men inte i begreppet våldsam revolution.
- Så står det inte i ordboken. Ser du problemet?
– Absolut. Helt klart, säger nu Lars Ohly.
- Var du medveten om det när du refererade till Norstedts ordbok?
– Ja, ”revolution” och ”revolutionär” är beskrivna i boken på ett sätt som förutsätter våld. Där tycker jag att om det skulle vara den definition som jag anslöt mig till så skulle det inte vara en demokratisk definition därför att i ett demokratiskt samhälle kan man inte på något sätt stå för våld eller våldsamma samhällsförändringar.

- Var det då inte fel att referera till Norstedts uppslagsbok?
– Nej, jag tycker faktiskt fortfarande att begreppet kommunist som det definieras av Norstedts är helt och klart mitt.
- Men man kommer ju till den här stoppklossen, ”revolutionärt” och i förlängningen
– Jo, det är alldeles riktigt att våld förutsätts vara en del av omstörtandet enligt Norstedts. Jag menar att den revolutionära samhällsförändringen ska förstås i beteckningen grundläggande samhällsförändring.

Nu gör han avbön
Han beskriver sig själv som halsstarrig för att han vägrar sluta kalla sig kommunist. Men i praktiken gör vänsterpartiets ledare nu åter avbön.
– Jag är inte kommunist i den bemärkelsen som de allra flesta lägger i ordet, och jag är inte är kommunist i den mening som våra politiska motståndare vill pådyvla oss, och jag är inte kommunist i den mening som massmedierna men också allmänhet tolkat begreppet.
Det kommer han att säga i dag under partiledardebatten i riksdagen. Trycket på honom är hårt från partikamrater, socialdemokrater och andra partier. Kommer du klara av det här?
– Det är väl inga problem, svarar Lars Ohly.